Sov deg til suksess - Jorunn Krokeide


Fra min BloggLes min blogg!

Sov deg til suksess

Exhausted

Er du en av de som tar natten til hjelp for å få ting gjort?
Vel, du er ikke alene.
Men du må kanskje revurdere viktigheten av en god natts søvn.

Arianna Huffington, President og Editor-in-Chief i  The Huffington Post, har akkurat kommet ut med ny bok, Thrive, hvor hun blant annet skriver om søvn.
Arianna var i 2006 på listen over Time’s 100 mest betydningsfulle personer. Nå ønsker hun å ha fokus på hva suksess betyr i dagens verden, viktigheten av søvn, tilstedeværelse og faren ved multitasking.   “Don’t miss the moment” sier hun og er virkelig i tiden. 2014 er kalt the year of mindfulness.
Time Magazine hadde i februar mindfulness på forsidecoveret med tittelen “The mindful Revolution – The science og finding focus in a stressed-out, multitasking culture”.

Hvordan har vi det på vår vei til suksess? Trives vi eller står vi i fare for å kollapse?

Små enkle grep som å passe på å få nok søvn kan utgjøre en stor forskjell.
Arianna forteller hvordan hun kollapset på kontoret etter å ha sovet for lite.
Hvor mange av oss kan ikke kjenne oss igjen i dette? To do listen som er uendelig lang.
Arbeide som må tas igjen når ungene har lagt seg. Eller på natta. Døgnet har ikke nok timer.
Men hvordan går det i lengden?
En stund går det fint, men over tid står vi i fare for å kollapse som Ariana eller å bli utbrent.
Alt handler om balanse, får du for lite søvn i en periode, må du hente deg inn igjen perioden etterpå. Brenner du ditt lys i begge ender, står det i fare for å slukne, du mister gleden, kreativiteten,
og det blir et slit å komme seg gjennom dagen.

Arianna har et viktig poeng. Utbrenthet, stress-relaterte sykdommer øker som aldri før, kvaliteten på resten av livet vårt påvirkes.
Så la oss starte med å prioritere å sove.

Natta 
Noen trenger 7-8 timers søvn. Noen mindre. Vi vet vel innerst inne hva vi trenger for å føle oss friske og opplagte til å starte en ny dag.
Får du for lite søvn? Start i det små, få i alle fall 30 min mer enn du får nå. Så kan du øke etter hvert.
Hva er det trenger for å prioritere søvn?  Finn deg en fast ukedag hvor du prioriterer å legge deg tidlig.

Unwind 
Ro ned i timene før du skal legge deg.
Se en morsom film, les en bok.
Ta en dusj, et varmt bad.
Ingen data, e-post eller andre datadubbeditter ved senga.

Sov godt og Don’t miss the moment!
Jorunn – Jon blund
Hva gjør du ? Prioriterer du søvn?  Legg igjen din kommentar under.



[shareaholic app="share_buttons" id="18471611"]