Fra min BloggLes min blogg!

Hvordan håndtere stress?

Veldig mange ønsker tips for å håndtere stress. Her skal du få noen enkle strategier til effektivt å snu stress til mer produktiv energi.

Ok, nå som vi er oppmerksomme på stress, la oss definere det så vi lettere forstår det.
Gjennom å forstå mekanismene bak stress, kan vi lettere håndtere skadene.
Kortvarig stress er ikke skadelig for kroppen og kan til og med være positivt, skapende og bidra til prestasjoner.
Faren er det langvarige kroniske stresset – når man merker at det skal ingenting til  for å sette i gang en stressreaksjon i kroppen. Vi trenger ikke ut å drepe løver hver dag…

Det gledelige er at det finnes en motsats – avspeningsresponsen.
Den kan vi bruke for å bekjempe de negative effektene av stress.

Stress- vi opplever det – alle sammen.

Hva er egentlig stress?

Stress er noe som skjer når vi blir overveldet over noe i livet vårt. Det kan defineres som en fysisk respons på en utfordring. Stress er et evig eksisterende problem og i økende grad et helseproblem. Gjennom å forstå virkningsmekanismene bak stress kan det være lettere å håndtere. Vi klarer ikke eliminere stress i livet vårt, men det er mulig å lære seg teknikker for å roe ned, få mer sinnsro, balanse og til og med stoppe stressreaksjonen underveis.

Fight og flight – kamp eller flukt

Stress responsen kamp eller flukt beskriver kroppens fysiske reaksjon som skjer automatisk i stressede situasjoner.  Stress responsen forbereder kroppen på en fysisk reaksjon på en trussel – nemlig å kjempe eller flukte og den kan settes igang av fysisk og emosjonelle –  virkelig eller imaginært – situasjoner. Videre frigjøres stresshormoner som øker hjerte og puste-frekvensen, blodtrykket går opp, du svetter, musklene spennes, blodsirkulasjonen til indre organer og ekstremiteter minker.

Denne responsen trenger vi – den redder liv.
Men kronisk stress kan ta liv. Vi havner da i en spiral hvor det skal ingenting til for å sette igang en trigging av stressresponsen.  Humøret blir ofte påvirket – irritasjon, søvnproblemer, rastløshet, svimmelhet, depresjon og nedsatt konsentrasjon for å nevne noen. Kroppslige symptomer som hodepine, smerter, kjevespenninger, nakke/skulderspenninger, fordøyelsesplager, vektøkning, nedsatt seksuallyst osv. Over tid kan stress hemme immunsystemet og fordøyelsessystemet.

Hvordan så håndtere stress ?

Det kan være lurt å lære seg hvordan kroppen reagerer på stress, gjenkjenne tegnene. Videre lære seg teknikker for å håndterer stress så du kan forhindre at du havner i en negativ stresspiral.
Det gledelige er nemlig at det finnes en motsats til fight or flight responsen.

Relaxation Responsen – stresshåndtering

Herbert Benson ved Harvard University fant at ved «relaxation responsen» skjer det motsatte som ved kamp eller flukt mekanismen i kroppen vår. Det er en fysisk tilstand av dyp hvile som endrer de fysiske og emosjonelle responsene på stress som f.eks lavere hjerterytme, blodtrykk, pustefrekvens og muskel spenninger.

Relaxation responsen eller avspenningsresponsen kan vi bruke for å bekjempe de negative effektene av stress. Dersom du bruker disse teknikkene til daglig, vil du se merkbare forbedringer i både humør, søvn og generellt hvordan du har det. Og du kan bruke de for å bekjempe de negative effektene av stress. Regelmessig bruk av relaxation responsen er vitenskapelig bevist å være en effektiv behandling for en stor rekke stressrelaterte sykdomer- faktisk alle sykdommer som skyldes eller er laget av stress, kan hjelpes av relaxation responsen.

Du kan oppnå avspenningsresponsen ved å meditere, bruke avspenning, mindfulness eller yoga.  Prøv gjerne ut mer enn en teknikk for å finne en som passer deg. Veiledninger kan være fint å bruke i starten. Last ned lydfilen som du får om du melder deg på min mailingliste.
Har du allerede lastet den ned? Lagre den på telefonene din, så har du den tilgjengelig når du ønsker.
Awareness er virkelig supert mot stress. Det kan du lære ved å ta i mitt online kurs.

Husk at små steg vil få deg nærmere dit du vil! Du blir ikke maraton løper på en dag heller :)
De små stegene du tar får deg nærmere en avspent tilstand av indre ro og mindre stress !

Jeg kan hjelpe deg!
Jeg kan hjelpe deg med dette – i ny start bootcampen lærer du alt du trenger og du får hjelp til å oppnå det.

Jorunn