5 måter å stresse ned og slippe jobben når du kommer hjem - Jorunn Krokeide


Fra min BloggLes min blogg!

5 måter å stresse ned og slippe jobben når du kommer hjem

Stress ned etter jobbHvordan stresse ned og slippe jobben når du kommer hjem – og fokusere 100 % på deg selv og din familie.

Du vet hvordan det er, hvis du som meg har jobb, barn, familie, mann, møter, e-post…..fortsette?

Hvis ikke jeg hadde lært meg awareness teknikker, vet jeg ikke hvordan jeg kunne klart å ha nok energi til både på jobb og hjemme og i tillegg det sosiale! Det har jeg altså ikke alltid – energien mener jeg.

Og da mister jeg motivasjonen. Og sammen med den inspirasjonen! Som for meg er superviktig! Det henger så sammen med gleden !

Og jeg er nok ikke alene. Flere har spurt meg hvordan de kan få til å slippe jobben når de kommer hjem og fokusere på seg selv og sin familie.

Egentlig har jeg et svar – AWARENESS – TILSTEDEVÆRELSE.

Men jeg skal prøve å gi noen mer konkrete tips.

Her får du 5 måter å skifte fokus fra jobb til hjemme på…

1. Slå av mobilen, sett den på lydløs.

Det er bare å si det med  en gang! Mobilen er blitt vår smokk. Så snart vi har et minutt ledig, så er det frem med mobilen. Du er ikke tilstede med din familie hvis du har et halvt øre på dem og tekster eller leser samtidig.
De som er rundt deg trenger å føle at du ER der. Spør deg selv om du må svare alle telefonene med en gang eller om du kan sjekke mobilen en gang i løpet av ettermiddagen og kvelden og ringe tilbake. Det samme gjelder e-post, nettaviser eller sosiale medier. Hvor ofte går du automatisk inn? Må du sjekke e-post en gang på kvelden, så bestem deg for å gjøre det den ene gangen og la den ligge ellers.

2. Ikke tenk at du skal bare bli ferdig…..

Livet ditt er de små øyeblikkene.  Ikke etterpå. Ikke når du er ferdig å rydde, når det er fredag, eller helg eller når maten er ferdig. Nyt det du holder på med og gjør det beste ut av det. Ta barna med. Engasjer deg og engasjer de andre. Det er i de små daglige gjøremålene du kan ha den gode praten om løst og fast.

3. Bruk sansene dine – hør etter – vær tilstede

Har du snakket til noen som ikke hører etter? Som helt tydelig har tankene et annet sted?
Ikke gøy! Lytt og hør. Smak og lukt :).  Vær tilstede og oppmerksom.

4. Når det dukker opp en tanke eller en bekymring – skriv det ned og LA GÅ

Her kommer øvelsen inn. Det krever øvelse! Promise.
Denne lurehjernen vår er nemlig vant til å pepre oss full med masse mentalt chatt – virkelig eller imaginært.
Når det dukker opp tanker, så må du øve deg på å hente deg tilbake til der du er.  Dukker det opp noe viktig, så skriv det ned, så kan du løse det senere.

5. Prioriter

Du får ikke til alt. Fyll koppen din fornuftig. Hva og hvem er viktige for deg?

Lykke til.

Prøv!

Du kommer til å føle deg gladere og mer effektiv – tro det eller ei.

Jorunn

Har du noe du lurer på? Kanskje jeg svarer på ditt spørsmål i neste blogginnlegg.

Send inn ditt spørsmål her.



[shareaholic app="share_buttons" id="18471611"]