Fra min BloggLes min blogg!

Meditasjon mot stress

Fordelene med å meditere synes å være mange og mange bruker meditasjon for å dempe stress.
Forskning fra University of Wisconsin viser at det å meditere kan styrke kroppens immunforsvar og øke hjerne aktiviteten.

Det finnes mange måter å meditere på.
Hensikten med visse typer meditasjon, er å opphøre å tenke et øyeblikk og oppleve øyeblikk av ren stillhet.

I starten kan det være vanskelig å kontrollere tankestrømmen. En fin måte å begynne å meditere på, er å forsiktig fokusere på en ting (som f.eks pusten eller et mantra) slik at det blir vanskeligere for tanker å forstyrre.

[Tweet “Du trenger ikke å sette deg på en fjellhylle i 7 år for å lære deg å meditere”]

Du kan for eksempel forsøke dette:

•Finn en god stilling. Legg hende i fanget med håndflatene opp. Lukk øynene.
•Vær bevist hvordan du puster. Observer uten å kontrollere.
•Når oppmerksomheten flytter seg fra pusten til en lyd i omgivelsene eller en tanke som oppstår, flytt oppmerksomheten mot pusten igjen.
•Nå kan du fortsette å ha fokus på pusten, eller du kan velge å bruke et mantra.
Eksempel på mantra du kan bruke er «Om». Eller du kan bruke «So hum» som er åndedrettets mantra.
Når du puster inn, er lyden so, når du puster ut er lyden  hum.
Eller du kan fokuserer på hvor pusten kommer fra. Lukk øynene, pust inn og tenk på ordet «so», når du puster ut, tenker du på ordet «hum». Gradvis vil pusten og lyden bli mer og mer dempet…

I ny start bootcampen lærer du å meditere. Enkelt og uten å måtte sette av mer enn 5 minutter om dagen.