Fra min BloggLes min blogg!

Hvorfor kan mindfulness gjøre oss lykkeligere

Intet mindre!

Lykke kan være vanskelig. Eller det vil si, noen ganger er det veldig enkelt.
Vi vet at nå er vi glade og fornøyde og happy. Mens andre ganger kan det være litt mer “tricky”.
Og hvordan i all verden kan mindfulness gjøre oss mer lykkelige?

Video transkript – Hvordan kan mindfulness gjøre oss lykkeligere?

Det er mange ord for mindfulness i Norge. En sier mindfulness, oppmerksomhetstrening og en sier tilstedeværelsesteknikker. På engelsk awareness.
En bruker ord som meditasjon. Egentlig så kan endel av ordene være vel, hm, en smule kjedelige. For å være helt ærlig.

Men teknikkene, jeg elsker de! Jeg vet ikke hvordan jeg skulle ha “fikset livet mitt”uten.
Det å ha et verktøy som gjør at man når som helst kan “gå inn” og finne ro, tømme hodet for tanker og finne klarhet.
Det er lettere å finne ut hva en vil.
Det er rett og slett helt fantastisk.

Egentlig tror jeg meditasjon nesten er som en liten “hotline”til seg selv, som er åpen hele tiden. En må bare vite hvordan en skal ringe.
Så er det tilgjengelig for oss.
Et ypperlig verktøy.

Men det er ikke bare meditasjon en gjør når en øver mindfulness teknikker. For det er sånn at vi må faktisk øve oss.
For de fleste av oss er ikke naturlig 100% til stede hele tiden. Vi er opptatte av hva som skjedde i går eller bekymringer for fremtiden. Og da er vi ikke tilstede i øyeblikket.
Det finnes mange teknikker en kan bruke for å trene seg på være mer tilstede.

Men hvordan i all verden kan dette hjelpe oss å føle oss lykkeligere?

Jo, når en trener seg på å være mer tilstede i øyeblikket, så er en mindre på autopilot og en er mindre opphengt i vaner.
Og det er klart at for å være lykkeligere så må vi faktisk vite hva som gjør oss lykkeligere. Og går vi mye på autopilot, så er det ikke alltid like lett å være oppmerksomme på hva som gjør oss lykkelige, fordi vi ikke legger merke til det.

Derfor kan mindfulness hjelpe oss å bli lykkeligere.

Oppgaven for resten av dagen er å legge merke til hva som gjør deg lykkeligere, og legg merke til følelsen (fordi det er ikke alltid tingene eller det en gjør
som gjør oss lykkelige, men det er hvordan vi føler oss når vi gjør det).
Så legg merke til det og skrive en liste over ting som gjør deg lykkelig.
Den listen kan du bygge på etterhvert.
Og når du har en liste, så kan du passe på å gjøre mer av det som du vet gjør deg lykkelig.
Ergo, derfor kan mindfulness hjelpe oss å bli lykkeligere.
Lykke til!