Fra min BloggLes min blogg!

Hvordan få peace of mind og nyte mer

Hei!

Har du og det sånn at det koker litt oppi “topplokket” av og til? Med masse tanker og alt for mye på lista over ting som skal gjøres?
Og automatisk heiser skuldrene seg,  kjevene strammer seg og det rett og slett bobler over?
Da har jeg et tips til deg som du kan forsøke.  For å få mer “peace of mind” og nyte livet i større grad her og nå.

 

Videoavskrift

Av og til så kan man lure på om vi mennesker har blitt til en kjempestor hjerne og en bitteliten kropp. Jeg tror vi kan kjenne oss igjen i det, mange av oss.
Det er en travel hverdag med mye vi skal forholde oss til. Og mange av oss har nok innimellom en tendens til å tenke at bare jeg blir ferdig med det og det, så skal jeg nyte livet og ta igjen det forsømte, pleie forholdet og slenge føttene i sofaen og bare nyte.
Det er klart det innimellom kommer perioder i livet hvor ting er litt roligere, men å gamble på det er ikke sikkert er så lurt.
Hvem vet hva dagene bringer? Hva vi har i vente? Det vet ingen av oss.
Dette lærte jeg da jeg tok mindfulness instruktør utdannelsen. Og jeg må si at det har vært et utrolig bra bidrag til livet mitt her og nå.

Jeg har blitt flinkere til å nyte!

Nå vet jeg at rundt neste hjørne er det ofte mer av det jeg bringer med meg til dette øyeblikket.
Det er alltid noe som skal gjøres, noe vi må forholde oss til og krav som stilles til oss.  Selvfølgelig møter man på utfordringer og vanskelige faser i livet, det er å leve. Men det er praktisk å ha noen verktøy i bakhånd som man kan bruke underveis og det er nyttig å få større klarhet i hva man vil, hva som er viktig i livet og hva man kan gjøre når man blir super stressa.

En liten enkel teknikk kan hjelpe deg å være litt mer tilstede i livet ditt her og nå

Dette er et mindfulness tips som jeg ikke kan få nok av.
Det er superenkelt. Og hvem som helst kan bruke det – når som helst.

Tipset er å være oppmerksom – å bruke din awareness.

Gjør som følger:
Uansett hva du gjør. Om du lager middag, om du er på jobb, om du er i butikken, om du er på stranda, uansett hvem du er sammen med, uansett hvem som er rundt deg, uansett hva du ser rundt deg,  uansett hvor du er, så vær der – gjør det du gjør – sammen med de du er sammen med!

Og sjekk inn – sjekk din oppmerksomhet – sjekk om du tenker “nå skal jeg bare forte meg å bli ferdig, så kan jeg nyte en deilig middag og slappe av etterpå”. Varsko !!
Selvfølgelig skal du få kose deg etterpå, men du kan forsøke å kose deg og gjøre det beste ut av det du gjør der og da også. Også når vi forbereder oss.
Så hver gang den lille tanken kommer, den lille tanken som ber deg om å raske på, bli ferdig, så vet du hva du må gjøre.
Du trenger bare minne deg selv på å stoppe opp og si til deg selv at nå er det dette jeg holder på med.
Og nyt det hvis du kan! Gjør det beste ut av det du er midt oppi.

[Tweet “Ikke tenk at du bare skal bli ferdig! Gjør det beste ut av det du gjør her og nå!”]

Det samme gjelder faktisk teknikker for å få mer ro i alle tankene. Dersom du ønsker å lære mer om det; bli med i ny start bootcampen.
Der får du alt fra enkle teknikker som du kan bruke når du er super stresset, når du blir frustrert på sjefen eller på svigermor eller mannen din. Når du syns livet er litt trått. Ja, det kan faktisk brukes til ekstremt mange ting. Til teknikker som hjelper deg å nyte mer her og nå og finne ut hva du faktisk vil.

Last også ned denne gratis 20 minutters avspenningen og putt den på øret når som helst 🙂

Last ned avspenningen